Wijn-lock-down en het nieuwe normaal

Nog even en dan gaan terrassen weer open en starten wijncursussen ook weer. Uiteraard allemaal met 1,5m afstand regels en restricties. En laten we ons er als je blieft aan houden, en vooral zo goed (lees: verstandig cq intelligent) mogelijk mee omgaan. Het nieuwe-wijn-normaal zal ook anders zijn!

Ik denk nu terug aan wat de laatste maanden aan andere wijn-activiteiten bracht. Het was en is voor ondernemers in de wijn geen leuke en goede tijd, dat besef ik me maar al te goed. Maar hun vindingrijkheid en initiatieven heb ik enorm gewaardeerd. Ik wil er een paar uit prikken:

  • Wijnschool Soest hielden de cursisten, waaronder mezelf dus, bezig met online huisproefwerk. En daarnaast het geweldige initiatief van wijnpuzzels. Hoe leuk om je wijnkennis bij te houden en uit te bereiden met zoekwoorden, kruiswoordraadsels en cryptogrammen (in deze volgorde van moeilijkheid trouwens 😉 )!
    En – zo ver ik weet – gaan de wekelijkse wijncrypto’s nog wel even door: niet alleen leuk om te maken, maar je kunt er ook waardebonnen voor de wijnschool mee winnen!
  • Het wijninstituut gaf een gratis online basis wijncursus en een online wijnquiz. Ook wezen ze me via facebook berichten op gratis online wijntrainingen
    TIP: zie hun website en youtube kanaal als je de wijncursus nog eens wilt doen.
  • Wijnwinkel Heeren van de Wijn organiseert online wijnquizen en een heuse wijnwasstraat
    Zie hun facebookpagina
  • Wijnblad Perswijns wekelijkse panel proeverijen gingen niet door, maar de redacteuren kwamen nu individueel met interessante wijnfilmpjes die je heuse masterclasses over een bepaald gebied mag noemen
    Zie het betreffende youtube kanaal

 

Ik sluit dit blog bericht af met een aantal cryptische omschrijvingen van wijntermen. Om zo ook een bijdrage te leveren aan ieders puzzel en wijnkennis plezier.  Als je twijfelt over je antwoorden, mail me gerust of stuur een comment op dit blog bericht. En als gezegd: via de wijnschool Soest valt er nog veel meer te wijnpuzzelen.

En o ja, met mijn wijncrypto valt niets te winnen. Wel met mijn wijnherkenquiz trouwens…ik wacht nog altijd op een inzender met alles goed 😉

WIJNCRYTOGRAM

1. Gefermenteerd druivensap dat eindigt  (10 letters)
2. De kleur van doorgaan met de oogst (10 letter, 2 woorden)
3. Een flinke zwik van Jumbo (12 letters)
4. De domme sprak niet de waarheid maar weet wel alles over het verbouwen van wijn (8 letters)
5. Ander woord voor eikenschors met een lage ph waarde (7 letters)
6. Klaar met drinken (7 letters)
7. Steeds meer bacteriën met n goede eigenschap (12 letters, 2 woorden)
8. Van gas naar vast en niet in t vat (11 letters)
9. De bloem voor het zeven met water dat neerslaat uit de vochtige lucht (8 letters)
10. Zoet overblijfsel (10 letters)
11. Een Nederlandse wijn en gemeente met merkregistratie (19 letter, 2 woorden)
                 

PS over de antwoorden en oplossing kan gecorrespondeerd worden, maar dit levert je niets op.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.